Spørgsmål om budgivning på vinauktionen

BUDGIVNING – Hvordan byder jeg?


For at byde skal du være registreret som kunde. Det kan du blive ved at klikke på linket på auktionssiden. 

Du kan byde på to måder, direkte eller ved at afgive et max-bud.

MAX-BUD – Hvad er det?


Når du vælger et max-bud, vil wineXchange.dk  byde for dig, hver gang dit bud bliver overbudt. Det sker så længe, der er plads indenfor dit max-bud, som er den pris du er villig til at betale. Du kan løbende justere denne pris opad.

Du kan nemlig til enhver tid afgive et nyt max-bud på en vare. Det vil så være det nye max-bud, der er gældende. Du kan hæve dit max-bud til et højere bud, eller du kan sætte det ned til auktionens aktuelle højeste bud. Eksempel: Hvis det aktuelle højeste bud er på DKK 2.000, og du tidligere har lagt et max-bud på DKK 4.000, så kan du sætte dit max-bud ned til det næste mulige bud, som i eksemplet her vil være DKK 2.100.

IDENTISKE BUD – Hvorfor bliver jeg overbudt af en med samme bud?


Det gør du, fordi en anden kunde tidligere har lagt et max-bud. Eksempel: En kunde har afgivet et max-bud på DKK 5000. Du ser  den samme vare og beslutter også at byde DKK 5000. Slutter auktionen, fordi hverken du eller den anden kunde byder højere – vil den anden kunde få hammerslag på varen, fordi dette bud er lagt først.

FEJLBUD – Kan man trække et bud tilbage?


Nej, du kan ikke trække et bud tilbage, når du har afgivet og bekræftet buddet. Dette er dog anderledes ved max-bud. Læs afsnittet lige ovenfor.

BUD I SIDSTE ØJEBLIK


Hvis der bliver budt på en vare, og der er mindre end 2 minutter til, at auktionen slutter, bliver auktionen automatisk forlænget, så den slutter 5 minutter efter sidste bud. På den måde sikrer vi, at alle der ønsker at byde har mulighed for det. Der vil derfor altid være mindst 5  minutter til at overbyde i. Hvis der i denne tidsperiode igen bliver budt på varen, forlænges auktionen yderligere.

SPØRGSMÅL VEDRØRENDE VAREN


For sælgere, der har vin til salg og købere skal evt. spørgsmål i relation til salget, herunder salgsaktivering og aftler om salg af vin  og lignende, rettes til mail@winexchange.eu. Min. vurderingen af vine til salg samlet set (som auktioneres sammen) skal mindst være 1000 kr.

AUKTIONSSTART – Hvornår kommer mine varer på auktion?


De fleste varer kommer på auktion 2-3 dage efter kontrakten om salg af de navngivne varer med al relevant info er på plads.

AUKTIONENS FORLØB – Hvor lang tid løber auktionerne?


En auktion løber typisk 7 dage.

Spørgsmål til søgning efter vinauktion

SØGNING – Hvordan finder jeg en bestemt vare?


Du kan søge efter varer i afsnittet om vinauktion eller du kan bruge søgefunktionen til at søge frit i alle varebeskrivelser og/eller søge efter bestemte kriterier som rødvin hvidvin etc

Spørgsmål vedrørende køb, betaling eller tilbagebetaling

PRIS – Hvad skal jeg betale for varen i en vinauktion?


Du vil blive oplyst om det samlede beløb, inden du bekræfter dit bud. Prisen er : Hammerslagsprisen (dit bud) + salær på 20 % . Eksempel: DKK 1000 + 200 = DKK 1.200 plus moms.
Du betaler ikke en hammerslagsafgift, som du ser mange steder

BETALING – Hvordan betaler jeg for varen i en vinauktion?


Varen betales via den på mail fremsendte faktura til straksbetaling. Du kan bruge Mastercard og Visacard.

ONLINE-BETALING – Er det sikkert?


Ja, det er nemt og sikkert at betale med kreditkort på wineXchange.dk. Betaling med kort er en sikker betalingsform på internettet.

TILBAGEBETALING – Hvor lang tid går der fra fortrydelse af et køb, til pengene bliver udbetalt til mig?


Vinkøb kan ikke fortrydes under gældende lovgivning, men ved påviselige fejl og mangler kan varen returneres. Se vore almindelige betingelser for returnering af varer.

MINE BANKOPLYSNINGER – Hvornår skal I bruge dem?


Hvis du ønsker at sælge en vare på wineXchange.dk, skal du indtaste dine bankoplysninger, så vi kan overføre penge til din konto. Udbetaling fra wineXchange.dk´s konto til sælger sker senest 35 dage efter endt auktion eller første hverdag herefter, forudsat at køber og sælger har opfyldt deres forpligtelser. Du skal desuden være opmærksom på, at en bankoverførsel mellem to lande kræver IBAN og SWIFT kode. Det er oplysninger knyttet til din konto, og du kan få dem af din bank.

Fremsendelse af købt vare efter en vinauktion


Så snart du har fået hammerslag, og din faktura er betalt, fremsendes din vin. Gratis fragt til dig i Danmark ved køb ex moms over 750 kr. Ellers koster fragten gældende fragtpriser, se dem under almindelige handelsbetingelser.

TRANSPORT – Min vare kan ikke sendes med posten, hvordan finder jeg et transportfirma?


VI kan altid anvise en sikker og prismæssig forsvarlig  transport af større partier vin for kundens regning.

SALG – Hvordan gør jeg?


Du skriver til mail@winexchange.eu (ja ikke .dk)  med evt skarpe fotos af vinene og beskrivelse af mængde og forventet mindstepris. Vinene kan blive i sælgers varetægt til de skal fremsendes til køber.

SALG – Hvad koster det?


For hvert solgte varenummer beregnes et sælgersalær på 10 % af hammerslagsprisen, samt DKK 150 i hammerslagsgebyr på dit salg. Salæret og hammerslagsgebyret er inkl. moms, det dækker alle omkostninger ved salget og fratrækkes ved afregningen til sælger.

UDBETALING FOR SALG – Hvor lang tid går der, før pengene fra salget bliver udbetalt til mig?


Udbetaling fra wineXchange.dk konto til sælger sker 30 dage efter endt auktion eller første hverdag herefter, forudsat at køber og sælger har opfyldt deres forpligtelser.

Andre spørgsmål

ANDRE SPØRGSMÅL – Jeg har et spørgsmål, som ikke besvares på listen. Hvem kan jeg kontakte?


Du kan sende en e-mail til mail@winexchange.eu  Så vidt muligt svar  indenfor 24 timer.

Hvor er vinauktionen her på sitet?

Vinauktionen ligger her (link)